Klacht indienen

Hoe kunt u een klacht indienen?

U kunt uw klacht schriftelijk (via het klachtenformulier) aan de klachtencommissie voorleggen.

 

 

Een klacht bestaat in ieder geval uit de volgende onderdelen:

  • naam, (e-mail-)adres en telefoonnummer van uzelf (de klager);
  • naam van de betrokken organisatie en medewerker(s) waarover u een klacht wilt indienen;
  • een omschrijving van uw klacht; geef in ieder geval aan:
    • hoe is er volgens u gehandeld
    • wat is er volgens u nagelaten,
    • tegen welk besluit is uw klacht gericht.

De klager ontvangt een kopie van zijn of haar ingediende klacht.

Beslissing over ontvankelijkheid van de klacht

Voordat wij een klacht in behandeling kunnen nemen, beslissen de voorzitter en de secretaris over de ontvankelijkheid van uw klacht.

Een klacht(onderdeel) is niet ontvankelijk als:

  • de klacht niet voldoet aan de in de klachtenregeling omschreven begrippen;
  • de klacht geen betrekking heeft op de betreffende organisatie of voor deze werkzame personen;
  • de klacht anoniem is ingediend;
  • de klacht al eerder in behandeling is geweest en zich geen nieuwe feiten of omstandigheden hebben voorgedaan;
  • de klacht door het verstrijken van een bepaalde tijd of door andere omstandigheden in alle redelijkheid niet (goed) verkend kan worden.

Onderzoek van de klacht

Na ontvangst van de klacht stelt de klachtencommissie een onderzoek in.
De organisatie (inclusief de medewerker) tegen wie u een klacht heeft, wordt na het indienen van een klacht, verzocht een schriftelijke reactie te geven (verweer).
De klager krijgt een kopie van dit verweer en kan daarop nog schriftelijk commentaar bij de klachtencommissie indienen.

Hoorzitting

Na het onderzoek van de klacht vindt een hoorzitting plaats. Bij deze hoorzitting zijn zowel u als de aangeklaagde medewerker en een leidinggevende van de organisatie aanwezig. Ieder kan zijn argumenten naar voren brengen en een toelichting geven.

De hoorzittingen worden gehouden in Zaandam.

Uitspraak van de klachtencommissie

Nadat de hoorzitting is geweest, komt de klachtencommissie tot een besluit over de klacht. Het oordeel kan luiden: de klacht is gegrond, ongegrond, gedeeltelijk gegrond of onbeslist.
De klachtencommissie kan tevens zowel aan de organisatie als aan de klager aanbevelingen doen.

Na de uitspraak

Binnen een maand na ontvangst van de uitspraak van de klachtencommissie laat de betreffende instelling aan u en de klachtencommissie weten of er maatregelen genomen zullen worden naar aanleiding van de uitspraak van de klachtencommissie.

Voor de volledige procedure wordt verwezen naar het Klachtenreglement.

Het spreekt voor zich dat de klachtencommissie zo zorgvuldig mogelijk met uw informatie zal omgaan. Zie voor meer informatie ons privacybeleid.